Tento text jsem napsal jako seminární práci do předmětu Psychologie zrakového vnímání.
Rozhodl
jsem se tuto seminární práci pojmout jako jakousi esej složenou z osobních
zkušeností a zároveň ji podpořit literárními zdroji. K výše uvedenému
tématu mě přivedl článek, který jsem kdysi četl v Hospodářských novinách.
Psalo se v něm o zajímavém a pozoruhodném úkazu, který se údajně odehrál,
když lodě Kryštofa Kolumba dorazily k břehům Ameriky. Zdejší domorodci
totiž do té doby nikdy neviděli lodě takovéto velikosti a tvaru jako byly právě
lodě Kryštofa Kolumba. Domorodci prý tehdy na vlastní kůži pocítili určitý
optický klam (tedy jestli to tak lze nazvat), při kterém přibližující se lodě
neviděli až do okamžiku, kdy si všimli, že se vlny na moři lámou nějakým
zvláštním způsobem, i když už by lodě měli být na dohled dávno předtím.
Tento článek mě vedl k řadě
úvah. Pokud by totiž tento příběh měl být pravdivý, dalo by se vyvozovat, že zrakové
vnímání je možná z velké části naučenou věcí. Zároveň by podle tohoto
příběhu mohla při zrakovém vnímání hrát určitou roli víra ve viděné. Čemuž by odpovídalo
rčení- „nevěřit vlastním očím“. Myslím
tím to, že zrak domorodců, tyto lodě mohl vidět, ale jejich mozek možná pomocí
nějakého obranného mechanismu nebo díky jejich přesvědčení nepustil tento vjem dál
ke zpracování. Důvodem blokace mohla být právě neuvěřitelnost a
nepravděpodobnost tohoto jevu a tak nedošlo k jeho uvědomění. Z toho
by se pak dalo usuzovat také na to, že ve zrakovém vnímání hraje velkou roli
zkušenost. Napadá mě ještě další alternativa, která by tento jev mohla určitým
způsobem vysvětlovat. Dost možná je naše vnímání kulturně podmíněné a tehdejší
američtí domorodci, prostě nebyli uzpůsobeni k tomu neznámé lodě vidět.
Jak to je tedy s naučeností zrakového vnímání ve skutečnosti? Respektive
jak se na ni dívá současná psychologie?
Co se kulturní podmíněnosti
zrakového vnímání týká, s velmi zajímavými závěry přišel antropolog Colin
Turnbull (In Seamon a Kenrik, 1992, s. 150-151), který prováděl studie
s Africkými kmeny Pigmejů. Tito lidé prakticky neopouštějí prales, a proto
mají jen malou zkušenost s objekty, které jsou vzdáleny více než několik
metrů. Když Turnbull vzal pygmejského náčelníka na rozlehlé pláně, kde se
v dálce pásli buvoli, zaskočil ho náčelník s dotazem, co je to za
hmyz. Když se pak k buvolům přiblížili, náčelník považoval jejich zvětšení
za nějaké kouzlo. Pigmejům tedy chyběla percepční zkušenost se vzdálenými
objekty. Známy jsou rovněž výsledky pokusů Brunera a Goodmana (In: Lahey, 1983,
s. 122), kteří zjistili, že děti z chudých rodin vnímají mince jako mnohem
větší, než děti z rodin bohatých, což také ukazuje na kulturní podmíněnost
a naučenost zrakového vnímání.
Možná, že na tom mohli být
američtí domorodci z příběhu podobně jako Pigmejové, jen jim mohla chybět
jiná forma percepční zkušenosti.
Dále jsem zmiňoval úvahu, na kolik
může být vnímání viděného dotvářeno našimi vlastními zkušenostmi. Sám mám
k tomuto co říct. Jako malému klukovi mi táta ukázal několik netopýrů,
kteří žili u nás v garáži. Já samozřejmě v té době nevěděl co to
netopýr je a tak jsem doma mamince živě líčil historku o tom, jak jsem v ruce
držel malého ptáčka. Popisoval jsem barvu jeho pírek, velikost zobáku nebo jeho
spáry. Ještě asi rok potom jsem se doma hádal, s tím že se stoprocentně
jednalo o malého ptáčka. Já ho viděl a byl jsem si tím jist. Až po letech mi
došlo, že moje tvrzení bude pravděpodobně mylné. Nejenom, že táta nejspíš pozná
ve svém věku netopýra od ptáka lépe než já, ale představa ptáčka, který žije
v garáži a nechá se chytit holýma rukama, přestala zapadat do mé reality. Tolik
k mému osobnímu zážitku, jak se ale na dotváření vjemů pomocí našich
zkušeností dívají vědci?
To, že naše zrakové vnímání není
pouze pasivní proces, nám dokazují experimenty s tzv. zvratnými brýlemi
Kohlera a Marteho (In Nakonečný, 1998, s 233-234 ). Zvratné brýle
způsobují vidění vzhůru nohama. Pokusné osoby s brýlemi měli zpočátku velké
problémy s orientací v prostoru, postupně však docházelo ke
zlepšování a v průměru po pátém až devátém dnu jejich nepřetržitého nošení
pokusné osoby opět dosáhly běžného vidění a orientace v prostoru. Toto
tedy ukazuje na to, že zrakové vnímání může být velmi aktivní adaptivní proces.
Asi nejbližší závěry příběhu
z dob Kolumba nám umožňuje vyvodit případ pana S. B., který byl od
narození slepý (In Cumminsová, 1998, s. 61). V devadesáti letech mu byla
chirurgicky nahrazena rohovka a tento muž byl poprvé za svůj život schopen
„vidět“. Překvapivé je zde především to, že tento muž viděl pouze to, co znal
už z dřívějška díky hmatu. Například dokázal přesně odhadnout velikost
tužky na stole, ale myslel si, že kdyby se pověsil z parapetu, dosáhl by
nohama země, přestože tato vzdálenost představovala zhruba desetinásobek jeho
výšky. Podobně je tomu i pokusů se senzoricky deprivovanými koťaty, které jsou
schopna vnímat jen ty typy linií, která jim byla prezentována po dobu jejich
života (In Cumminsová, 1998, s. 63)
Případ
senzoricky deprivovaných koťat, pana S. B. a dost možná i amerických indiánů
mají jedno společné. Všichni byli schopni vidět pouze to, o čem už něco věděli.
Všechno to bude mít patrně souvislost s tvárností mozkových buněk
v reakci na určité podněty. V každém případě tyto studie oprávněně
boří zažitý mýtus toho, že naše zrakové vnímání je pouze přímým odrazem
skutečnosti. Skutečnost má v našem vnímání samozřejmě dominantní roli, ale
zároveň zde figurují nezanedbatelné vlivy zkušeností, očekávání a kultury.
Literatura
CUMMINSOVÁ,
D. D. Záhady experimentální psychologie. Portál, Praha 1998.
LAHEY,
B. B. Psychology. Dubuque, Iowa: Wm. C. Brown Copany Publishers, 1983.
NAKONEČNÝ,
M. Základy psychologie. Academia, Praha 1998.
SEAMON,
J. a D. T. KENRICK. Psychology. New Persey: Prentice Hall, 1992.
Žádné komentáře:
Okomentovat