V tomhle článku předkládám na psychologickém podnose několik typů, jak učinit své učení efektivním. Spousta lidí má proces učení spojený s odporem a nechutí, proto je určitě dobré vědět, jak si tento proces co nejvíce zpříjemnit, zkrátit usnadnit a zefektivnit.
1. U učení
je v první řadě důležitá motivace a soustředěná pozornost - Z hlediska
motivace MUSÍME změnit slovo MUSÍM na slovo CHCI.
Při každém
učení najdeme informace jak zajímavé, tak i velmi nezáživné, nudné až
frustrující, ať už se jedná o slovíčka, matematické vzorce, nebo obyčejné
psychologické pojmy. Je důležité začít od zajímavějších pasáží a zkusit se do
látky ponořit, případně vyhledat nějaké přitažlivé podrobnosti, které nejenom
osvěží nudnou látku, ale i pomohou jejímu zapamatování.
2. Volba
vhodné metody – Je výhodné učit se krátké a lehčí věci vcelku. Delší a
složitější látku je naopak lepší rozdělit na části a ty teprve potom spojovat.
Také je dobré začínat od těžšího k lehčímu, protože pozornost a
soustředěnost s časem klesá.
3. Učit
se nahlas – Učení nahlas je výhodné hlavně proto, že danou látku vidíme i
slyšíme. Zároveň nás hlasité čtení udržuje soustředěné. Dál je vhodné
klást si otázky a sám si na ně odpovídat. Někteří lidé si i učivo namluví na
MP3 a poslouchají při dlouhých cestách, velmi dobré využití „volného“ času.
4. Prokládat učení přestávkami – Čím déle se člověk učí, tím by mělo být přestávek více. Už zhruba po 30 minutách učení začíná naše soustředěnost upadat. Jako minimum se doporučuje po 1 hodině studia alespoň pětiminutová přestávka. Pokud se učíte v uzavřené místnosti, větrejte, dostatečný přísun čerstvého kyslíku je pro namáhaný mozek nutný.
4. Prokládat učení přestávkami – Čím déle se člověk učí, tím by mělo být přestávek více. Už zhruba po 30 minutách učení začíná naše soustředěnost upadat. Jako minimum se doporučuje po 1 hodině studia alespoň pětiminutová přestávka. Pokud se učíte v uzavřené místnosti, větrejte, dostatečný přísun čerstvého kyslíku je pro namáhaný mozek nutný.
5.
Přeučování – Vhodné je myšlenkové a grafické zpracování učiva. Kromě
klasického podtrhávání důležitých částí může sloužit k lepšímu
zapamatování i psaní výpisků. Čím více smysly učivo projde, tím lépe.
6. Důležité
je učit se v klidném prostředí, bez rušivých elementů - Lépe se
nám učí při nižší teplotě ve větraných prostorách. Velmi vhodná je
k učení tichá nevokální hudba, která podporuje soustředění. Na
internetu jí většinou naleznete pod názvem Superlearning music. U této hudby je
podstatná hlasitost. Neměla by nás při učení rušit, vlastně by to měla být
taková kulisa, kterou ani vědomě nevnímáme.
7. Porozumění
učení je 4x účinnější než mechanické memorování - Memorování je nevýhodné
hlavně z hlediska rychlejšího zapomínání. Samozřejmě bez memorování se
v některých oblastech neobejdeme – slovíčka, chemické vzorce apod.
8. Dostatek spánku – Po ukončení učení by neměla následovat žádná vzrušivá činnost. Asi nejvhodnější je jít spát, protože spánek upevňuje zapamatování.
8. Dostatek spánku – Po ukončení učení by neměla následovat žádná vzrušivá činnost. Asi nejvhodnější je jít spát, protože spánek upevňuje zapamatování.
Zdroje: Nakonečný, M.: Úvod do psychologie,
Academia, Praha 2003
Žádné komentáře:
Okomentovat