Odlišnost, o které mluvím, si už dávno uvědomují dvě obchodní odvětví, která neúnavně vydělávají na sexuálních představách mužů a žen: pornografie a vydávání zamilovaného čtiva. Pornografie je určena téměř výhradně mužům a od svého vzniku je vytvářena podle stejného receptu. Naopak romantické čtivo je doménou především žen. Psychologové Elis a Symons (Ellis, Symons, 1990) tvrdí, že romantické čtivo a pornografie jsou vyjádřením sexuálně- utopických fantazií obou pohlaví.
Začněme
tím, co vzrušuje muže. V „pornu“ jsou zobrazovány nahé ženy
v provokativních polohách nebo skutečné pohlavní akty. Jde téměř vždy o
ukojení samčího chtíče chtivými, snadno vzrušivými, různými početnými a
fyzicky atraktivními ženami (nebo muži- jde-li o pornografii pro gaye). Příběh,
flirt, dvoření a dokonce předehra obvykle chybějí. Aktéry nesvazují žádné
trvalé vztahy a často jsou to navzájem cizí lidé. Muže dále vzrušuje skupinový
a lesbický sex.
Romantické
čtivo je zase doménou žen. Rovněž v něm je vykreslován fiktivní svět,
který se za staletí prakticky nezměnil. Vlastní pohlavní styk hraje
v těchto románech pouze zanedbatelnou roli. Mnohem větší prostor je zde
kladen lásce, oddanosti, rodině, obětavosti a hledání hlubokého vztahu.
Promiskuity a střídání partnerů je zde pomálu. Pokud je zde popisován samotný
styk, autor se v něm zabývá především popisem hrdinčiných emotivních
reakcí na to, co se s ní děje-obzvláště jde o hmatové podněty. Chybí zde
jakýkoli detailní popis mužského těla. Co je ale rozebráno do detailu je mužova
povaha.
Jak
již bylo řečeno- pornografie pro muže je totéž co romantické čtivo či
telenovely pro ženy. Muže dokáže vzrušit pouhý pohled na nahé ženské tělo.
Ženám naopak zobrazení nahých (anonymních) mužů nic neříká. Ženy se více soustředí na vlastní emoce,
vzrušují je doteky a náznaky. Ve většině případů se jejich erotické představy
týkají mužů, které znají.
Mužské
sexuální představy jsou všeobecnější, častější, sexuální, vizuálně korektní,
promiskuitní a aktivní. Ženské představy se spíše vztahují k určitému
kontextu a k důvěrně známému, jsou emotivní a pasivní.
Z uvedeného
můžeme vyvodit třeba to, že by muži mohli být chápavější k potřebám žen,
ke sledování telenovel a romantických filmů. Ženy by si na druhou stranu
nemusely brát osobně partnerův pornografický koníček. Pravda je, že skloubit
potřeby obou stran nemusí být někdy jednoduché.
Guy
Corneau k tomu ve své slavné knížce Anatomie lásky říká následující: „Muži
vstupují do romantických vztahů a lásky prostřednictvím sexuality, zatímco ženy
vstupují do světa sexuality prostřednictvím romantiky a lásky."
Zdroje:
Ridley, M.:Červená královna, Portál, s.r.o., Praha
2007, ISBN 978-80-7367-135-8.
Ellis, B.J., Symons, D., 1190, „Sex Differences in
Sexual Fantasy: An Evolutionary Psychological Approach“, Journal of Sex
Research, 27:527-555.
Žádné komentáře:
Okomentovat