Vůbec při tom ale nezáleží na tom, zda člověk věří v kouzla a čáry jako na základní vysvětlení všeho, co se kolem něj děje, nebo na duchy předků, kteří řídí jeho život a osud, nebo na všemocného Boha, který ho odmění nebo potrestá, nebo třeba na moc vědy, která zná odpověď na všechny lidské problémy. Z hlediska orientačního rámce je to lhostejné.
Svět má pro člověka smysl jenom tehdy, když i lidé z jeho
okolí souhlasí s jeho světovým názorem. Pak teprve pociťuje své představy
a přesvědčení jako pravdivé. I kdyby tedy byla naše mapa světa chybná, bude
plnit svou psychologickou funkci. Tyto mapy světa, nebyly nikdy úplně chybné a
asi nikdy nebudou úplně správné. Zatím vždy stačilo, aby přibližně vysvětlovaly
okolní jevy, a tím sloužily svému účelu.
Je zajímavé, že na světě neexistuje jediná kultura, která
by neměla podobný orientační rámec. Vlastně na světě neexistuje ani člověk,
který by nepřijal jako svou víru nějaký orientační rámec. Určitě se najdou
lidé, kteří budou tvrdit, že se žádným rámcem neřídí, ale že jednají pokaždé případ
od případu, tak jak je vede jejich nezaujatý úsudek. Vždycky se dá snadno
dokázat, že takový člověk jen pokládá svou vlastní filozofii za něco naprosto
samozřejmého, protože pro něj se to prostě rovná zdravému rozumu a vůbec si neuvědomuje,
že všechny jeho myšlenky spočívají na určitém všeobecně přijímaném vztahovém
rámci.
Setká-li se pak takový člověk se zásadně jiným pojetím
života, okamžitě ho považuje za bláznivé, iracionální, dětinské… a jeho vlastní
pojetí je to jediné logické. Nutnost orientačního rámce pro život je velmi
silná potřeba, kterou se lidé už od dětství snaží všemožně naplnit. Člověk
prostě potřebuje nějaký předmět uctívání, na který by mohl soustředit veškeré
své úsilí.
Díky potřebě víry v nějaký orientační rámec je
člověk velmi snadno ovlivnitelný různými ideologiemi. Čím víc nějaká ideologie
předstírá, že může s jistotou zodpovědět všechny otázky, tím je pro lidi
atraktivnější. To je také důvod, proč jsou zcela iracionální nebo očividně „šílené“
myšlenkové směry pro lidi tak přitažlivé.
Když se na lidské orientační rámce podíváme v ještě obecnější
rovině, můžeme vlastně říct, že všechny společenské konflikty mají základ v rozdílnosti
orientačních rámců jednotlivých stran a jejich vzájemném nepřijetí.
Zdroj:
Fromm, E.: Anatomie
lidské destruktivity. Aurora, Praha 2007
Žádné komentáře:
Okomentovat