naše psyché

"Jen dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost. Tím prvním si ovšem nejsem tak jist." Albert Einstein

Recenze: Derren Brown - Magie a manipulace mysli

Do rukou se mi dostala kniha od jednoho z největších iluzionistů současnosti.  V poslední době se proslavil například tím, že dokázal v přímém přenosu uhádnout všechna tažená čísla britské celostátní loterie. Dále Spolupracoval s Richardem Dawkinsem na dokumentárním filmu Nepřátelé pravdy. V knížce se staví se sobě vlastním skepticismem k otázkám víry v Boha, nadpřirozeno, či paranormálním jevům. Zabývá se otázkami manipulovatelnosti lidské mysli. Poradí jak rozpoznat lež nebo jak zefektivnit svoji paměť.
Ještě než se pustím do samotné recenze knihy, pokusím se ve stručnosti představit jejího autora Derrena Browna.
Původem Brit. Vystudoval práva a němčinu. Už během studií začal předvádět stolní kouzla a hypnotická čísla po barech a restauracích. Později byl požádán televizní stanicí Channel 4, aby pro ni natočil pořad a tím odstartovala jeho iluzionistická kariéra. Na rozdíl od svých kolegů Derren nehalí své „triky“ do tajemného pláště kouře, dýmu a půvabu sličných dam.  Na šarlatánství se dívá se značnou skepsí a sám o svých schopnostech prohlašuje, že na nich není nic magického. Jeho triky spočívají v dokonalé schopnosti manipulovat s lidmi, podsouvat jim myšlenky a pocity nebo jejich myšlenky číst či předvídat.  Tyhle dovednosti by mu mohl závidět leckterý studovaný psycholog .
Knížka nám dává nahlédnout do Derrenova světa. Je rozdělena na části, z nichž první je o magii. V ní nám například Derren radí, jak z banálního triku s mincí upuštěnou pod stůl udělat pomocí několika manipulačních triků dechberoucí představení. Jestli si ale někdo myslí, že nám prozradí pozadí některého ze svých slavných čísel, tak se plete.
Následující část o paměti je pro mě mnohem zajímavější. Dozvíme se v ní například jak budovat paměťové paláce. Paměťový palác lze vysvětlit, jako pomůcku, pomocí níž si můžeme snadno zapamatovat řadu nesouvisejících pojmů. Ve své představivosti je poskládáme na různá místa v místnosti, která nám jsou dobře známá. Při vybavování těchto pojmů si tuto místnost v mysli jednoduše procházíme .
Další část je věnovaná hypnóze a sugestibilitě. Sice v ní autor nastíní, jak tyto věci fungují, ale aby je čtenář mohl využít v praxi, potřeboval by mnohem podrobnější výklad. V části o bezděčné komunikaci nám napoví jak číst v lidské mysli a jak rozeznat lež a její náznaky. Věc určitě zajímavá pro každého psychonadšence, ale tato kapitola je bohužel opět velmi stručná.
Pro mě nejzajímavější část knihy si Derren nechal nakonec. Vyvrací v ní názory New Age hnutí, vysvětluje, proč lidi věří v nadpřirozeno a jak vznikají pověry. Přiklání se k názoru filosofa Davida Huma, že: „Žádné svědectví není natolik průkazné, aby potvrdilo zázrak a že mimořádná tvrzení vyžadují mimořádné důkazy.“

S přesvědčivou logikou rozebírá různé příběhy, ve kterých došlo k zdánlivě paranormálním či nadpřirozeným jevům. Představte si například, že jste nakloněni víře v nadpřirozeno a nebo si dokonce myslíte, že máte určité vědou nevysvětlitelné schopnosti. Jdete po ulici a zrovna myslíte na nějakou Vám blízkou osobu. Najednou Vám v kapse zazvoní mobil a ona osoba Vám zrovna volá, nebo nedej bože, zrovna vyjde zpoza rohu.  Začnete si říkat, že tohle přece nemůže být náhoda a tato událost Vaše schopnosti dozajista potvrzuje. Málokoho už ale napadne zamyslet, se kolikrát jste na někoho mysleli a on Vám nezavolal nebo jste ho nepotkali. Najednou ze zákona pravděpodobnosti vyplývá, že podobná náhoda se Vám stát jednou prostě musí a bylo by naopak velmi nepravděpodobné, kdyby se Vám v životě něco podobného nestalo.
Je vidět, že v těchhle oblastech má autor značné znalosti. Dále píše o manipulativních technik, jak se Vám dostávají pod kůži všichni šarlatáni, jasnovidci a věštci.
Zaujal mě jeho vlastní experiment, ve kterém se pokusil na základě obrysu ruky a data narození vytvářet posudek o tom jaké dané osoby jsou. Jak se u Derrena dalo očekávat, tak jeho charakteristiky skoro na všechny seděli a někteří zúčastnění měli dokonce podezření, že se Derren musel dostat k jejich deníčku. Vtip je v tom, že všem lidem byl poslán ten samý posudek. Byl totiž poskládán z obecných pravd, které sedí skoro na každého. Závěrem se možná s trochu nezdravou skepsí pouští do otázek víry v Boha, kde je jedna ruka s Richardem Dawkinsem  a blahoslaví jeho knihu Boží blud.
Závěr: Pokud Vás zajímá pozadí iluzionistických triků  manipulovatelnost mysli nebo autor sám, kniha je pro Vás jak stvořená. Pokud jste ovšem zatvrzelý příznivec New Age hnutí, věříte ve věštění z koule nebo máte sklony k náboženskému fanatismu, pak si koupi téhle knížky dobře rozmyslete, mohlo by totiž dojít k narušení Vaší reality.