naše psyché

"Jen dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost. Tím prvním si ovšem nejsem tak jist." Albert Einstein

Člověk netvor společenský

 
 Primitiv vs. inteligent, divoch vs. civilizovaný, neandrtálec vs. moderní člověk…kdo je na tom lépe? Většinový názor bude jistě takový, že „západní člověk“ si žije mnohem vyšší úrovni než divoši v pralese. Odkud se ale vzalo tohle přesvědčení?






Dnes se málokdo pozastaví nad tím, že se do chudších a „primitivnějších“ zemí vydávají humanitární pracovníci a že jsou vynakládány nemalé prostředky na zkulturnění zdejších oblastí. Ani v minulosti tomu nebylo jinak. I kdybychom pominuli drancování, které bylo (a nedělejme si iluze, dodnes tomu tak je) se zkulturňováním domorodých společenství spojeno, opravdu jsme jim měli co nabídnout?
            Kde jsme vzali jistotu, že zrovna naše společnost je ta pravá, od které by se měli ostatní učit. Zamyslel se vůbec někdo nad tím, jaké jsou charakteristiky blahobytné společnosti?
            Obecně můžeme pod pojmem blahobytná společnost chápat společnost takovou, v níž jsou všechny potřeby snadno uspokojitelné. I když rádi považujeme tento šťastný stav za výdobytek průmyslové civilizace, i taková společnost lovců a sběračů na tom bývá v tomto ohledu lépe. Potřeby se totiž dají „snadno uspokojit“ dvojím způsobem: buď tím, že mnoho vyrábíme, nebo tím, že málo požadujeme. Proto existují dvě cesty k blahobytu… Podle učení zenu se lidé mohou těšit z nesrovnatelného hmotného blahobytu, i když je jejich životní standart velmi nízký. To samé se týká i primitivních společenství.
            Nedostatek zdrojů nebo zboží je specifická nutkavá představa naší ekonomiky, stav mysli všech, kdo se v ní účastní. Trh má pro každého připravenou oslňující nabídku všeho možného – každý člověk má všechny ty úžasné věci na dosah ruky, nikdo je ale nedostane, protože nikdo nemá dost peněz, aby je všechny koupil. Žít v dnešním tržním hospodářství znamená vlastně dvojí tragédii, která začíná pocitem nedostatku a končí depresí z nedosažitelnosti nabízených cílů… Jsme tak odsouzeni strávit život namáhavou prací. Z téhle pozice, naplněni strachy a úzkostmi, se pak díváme zpět na divocha, člověka lovce. Jestli moderní člověk nemá se všemi technickými vymoženostmi k dispozici dost peněz, jakou má asi šanci nahý divoch se svým ubohým lukem a šípem? Problém je v tom, že člověku lovci přisuzujeme konzumní myšlení a nástroje doby kamenné. Vidíme už předem jeho situaci jako beznadějnou.
            Chybu děláme v tom, že posuzujeme cizí společnosti podle hodnot naší kultury. Můžeme třeba předpokládat, že pro primitivního lovce bylo nejvyšší hodnotou zdraví a že k dosažení tohoto cíle byly adekvátními prostředky luk a šíp. Oprávněně taky můžeme tvrdit, že lovci často pracují mnohem méně než my a že opatření potravy pro ně není taková dřina, nýbrž občasná činnost, která jim nechává spoustu volného času, že jednotlivec má během dne víc času na spaní než v podmínkách jakéhokoli jiného společenského systému. Ukazuje se, že lovci nežijí ve strachu, ale jsou plní důvěry vyplývající z nadbytku všeho, co k životu potřebují. Tahle důvěra je neopouští ani v těžkých dobách. Tento postoj krásně vyjadřuje filozofie Penanů na Borneu: „Nemáme-li dnes nic k jídlu, budeme to mít zítra.“
            Všechny potřeby primitivních společenstev lovců a sběračů jsou pro ně obecně snadno uspokojitelné. Uspokojitelné jsou ale pouze do té doby, než přijde někdo zdaleka. Někdo kdo říká, že k plnohodnotnému životu v blaženosti je nutné snažit se naplnit mnohem víc potřeb. Není to ale cynické od člověka, který blaženost nikdy nezakusil?

Zdroje:
Sahlins, M. D.: „The Origin of Society.“ Sci. Amer. 203 (3). 1960.
Sahlins, M. D.: „Notes od the Original Affluent Society“. In Man, the Hunter, ed. R.B. Lee & I. DeVore. Aldine, Chicago 1968.

Žádné komentáře:

Okomentovat